czwartek, 4 grudnia 2008

Jestem stąd , jestem z Bytomia

Przy okazji 4 Grudnia ,tradycyjnej Barbórki pojawia się wiele wywiadów, publikacji , zarówno o Śląsku jak i ludziach z tą ziemią związanych . Moja historia , historia mojej rodziny ,historia naszej bytności na śląskiej ziemi , miała swój początek na dworcu kolejowym . Tak , jak wielu z mieszkańców naszego miasta , moi dziadkowie przyjechali tu zza Buga , jesteśmy repatriantami . A raczej nie my , repatriantami byli moi Dziadkowie ,dla których tradycja domu pozostawionego na Wschodzie była żywa do samego końca . Dla pokolenia wychowanego już tutaj , mimo głębokiej więzi ,żywej tradycji , pamięci o Lwowie , Tarnopolu , Stanisławowie i innych "domach " pozostawionych gdzieś hen za sobą , prawdziwym domem stały się często śląskie miasta , w naszym przypadku jest to Bytom . Dlaczego o tym piszę , dlaczego właśnie w takim dniu . Jest parę powodów , pierwszy , po raz kolejny w tym roku zostałem zaproszony na uroczystości Barbórkowe nie istniejącej już kopalni Rozbark , przy tej okazji uświadamiam sobie że moje pokolenie bez niewłaściwej ideologi potrafi godzić różnorodność naszego miasta . Ja swoimi korzeniami jestem zza Buga , ale jestem przyjmowany wśród Ślązaków z dziada pradziada jak swój . Ja natomiast jestem pełen szacunku dla wielkości tych ludzi , dla ich oddania dla innych , poświęcenia w pracy , dla ich wielkości bycia człowiekiem dla innych ludzi .Powód drugi , przy okazji mojej bytomskiej aktywności , a w szczególności tej ostatniej kontenerowej słyszę od czasu do czasu zdania mówiące " po co to wszystko robisz ? na co to komu ? " W takich właśnie momentach chyba najbardziej uświadamiam sobie fakt że jestem z Bytomia ,że jestem stąd , że to moje miasto . Uświadamiam sobie że przy odrobinie dobrej woli , odrobinie zaangażowania , odrobinie pomysłu , moje miasto , nasze miasto może stać się miejscem w który chce się żyć - wszystkim . Piszę o tej odrobinie , bo w morzu głupoty która nas otacza na co dzień, głupocie decyzji , głupocie w tzw naprawianiu miasta , wystarczy na początek odrobina żeby było lepiej . A jak będzie ta drobina mądrości i pomysłu to wierzę szczerze, zejdzie z gór Mądrości lawina która pomoże nam podnieść to miasto do rangi naszego domu, domu dla wszystkich . Szczęść Boże wszystkim Górnikom - oby pamięć o was trwała przez wszystkie dni roku.

Brak komentarzy: